Ara publico a Mossegalapoma.cat

Ep!
A partir d'ara escriuré les meves entrades de blog en català a Mossegalapoma.cat, i continuaré escrivint en castella a Orangoodling.

sábado, diciembre 02, 2006

Les 5 regles d'en Martin Dougiamas

Ahir a la tarda vaig dedicar una estoneta a traduir un nou article que en Martin Dougiamas, fundador lider del projecte Moodle i gurú de e-learning, ha publicat a http://docs.moodle.org la documentació oficial de Moodle.
Espero que en gaudiu. Ludo out

By: Martin Dougiamas. Trad. by Ludo

Anem a asseure'ns una estona a refexionar sobre la pedagogia que nosaltres, educadors online, estem intentant aplicar.

Moodle en tres breus paràgrafs

El cor de Moodle són els cursos que contenen activitats i recursos. Hi ha prop de 20 tipus d'activitats disponibles (fòrums, glossaris, wikis, tasques, qüestionaris, enquestes, reproductors scorm, databases etc...) i cadascuna d'aquestes pot ser adaptada bastant a plaer.

La potència d'aquest model basat en activitats ve donada al combinar les activitats en seqüències i grups, el que permet guiar als participants a traves de camins d'aprenentatge. Així doncs, cada activitat pot construir damunt dels fruits de l'anterior. Hi ha un bon numero d'eines que permet facilitar la tasca de construir comunitats d'estudiants, incloent els blogs, missatgeria, llistes de participants etc... així com altres eines com l'avaluació , els informes d'activitat, integracions amb altres sistemes etc...

Per a més informació sobre Moodle, vegin [*http://moodle.org], i en particular el "curs" principal de la comunitat Moodle anomenat "Using Moodle" (o el curs "Moodle en català) últimament està molt concorregut i atrafegat, simplement fica't dintre i segur que trobessis coses interessants, estic segur. Els desenvolupadors i els usuaris es troben allà deliberadament barrejats en els mateixos fòrums. L'altre gran lloc per on començar és nostra [http://docs.moodle.org/] documentació online que és una wiki desenvolupada per tota la comunitat.

El construccionisme social com referent.

Tinc una transparència amb 5 punts fixos en totes les presentacions que faig. Són referents molt útils trets de la recerca i que s'apliquen a l'educació en general i que he condensat sota l'etiqueta de "constructionismo social".

  1. '''Cadascun de nosaltres és un mestre i un estudiant en potència.- en un autentico entorn *colaborativo som ambdues coses alhora'''.

    Recordar això és realment important. Crc que aquesta perspectiva ens ha d'ajudar com a professors per retenir un cert nivell d'humilitat, aixi com a lluitar contra la tendència (absolutament natural!) a consolidar el propi bagatge i assumir la reverenciada posició de la “sàvia font de tot coneixement”(Amen!).

    Hem d'estar atents i propiciar que els altres participants del procés d'aprenentatge comparteixin les seves idees amb nosaltres. Hem de posar consciència en la necessitat d'escoltar atentament i formular les preguntes correctament per a treure el màxim dels nostres interlocutors. Personalment m' he de recordar a mi mateix això constantment, especialment quan la conjuntura d'una situació em situa en un rol central (!com ara!)

  2. '''Aprenem particularment bé de l'acte de crear o expressar quelcom per a una audiència.'''

    Per la majoria de nosaltres això consisteix en "Aprendre de la practica" (“learning by doing”), i és un principi obvi, que no obstant això val la pena recordar-nos i prendre 'n consciència. És sorprenent la proporció d'ensenyament online que encara es presenta en forma d'informació estàtica, proporcionant als estudiants poques oportunitats de practicar les activitats sobre les quals estan aprenent.

    Veig sovint professors d'ensenyament online dedicant gran quantitat de temps elaborant una documentació impecable per als seus cursos, en el que sens dubte és una experiència d'aprenentatge estupenda per a ells mateixos, però deneguen als seus estudiants la mateixa experiència d'aprenentatge. Fins i tot els llibres de text solen aportar més amb exercicis després de cada capítol o similars.

    El més important, aquest aprenentatge és àdhuc millor quan aquestes publicant en fòrums, desenvolupant projectes , tasques, etc '''perquè ho vegin altres'''. En aquesta situació les teves "apostes" personals són molt més altes, i té lloc un munt d'auto avaluació i reflexió que augmenta l'aprenentatge.

    Seymour Papert (l'inventor del llenguatge Logotip) va descriure el procés de construir quelcom perquè vegin altres com una poderosa eina d'aprenentatge, i realment aquest tipus de pensament arrenca de Plató, Socrates i fins i tot més enrere en el temps.

  3. '''Aprenem molt solament amb observar l'activitat dels nostres iguals'''.

    Bàsicament d'això va la "cultura d'aula" o l'aprendre per osmòsi (que no consisteix en posar-se un cataplasma d'apunts que química orgànica ''Nota del T ;-)''). Els éssers humans som molt bons observant als altres i aprenent què fer en una situació donada a partir de senyals de tercers.

    Per exemple: si entres en un aula on hom és assegut mirant cap al front, escoltant en silenci al professor i prenent apunts, segurament això és el que el teu vas a fer, cert? Si ets a una classe menys rígida on la gent formula preguntes tots alhora, segurament sentiràs que pots fer el mateix. Fent això estaràs aprenent sobre tema de la classe i sobre meta-tema de com el succeïx l'aprenentatge a força d'escoltar les discussions dels teus companys i el tipus de preguntes que formulen. Això condueïx a una immersió multi-dimensional en el procés d'aprenentatge .

  4. '''A l'entendre els contextos dels altres, podem ensenyar d'una manera més *trasformacional (*ein??) (*constructivisme)'''

    Segurament ja saps per experiència, el consell d'un mentor o amic pot aportar una millor, més duradora i adequada experiència d'aprenentatge que amb algú que no et coneix i aquesta parlant a cent persones més. Si comprenem el context de la gent amb la qual estem parlant podem adaptar el nostre llenguatge i expressar els conceptes de forma més adequada a l'audiència. Pots escollir metàfores que saps que l'audiència va a identificar. Pots usar argot quan ajuda o evitar fer-lo quan pot ser un impediment. Una vegada més això aquesta és una idea molt bàsica - tota guia sobre com parlar en publico parla sobre la necessitat de conèixer a la teva audiència - però en el online learning necessitem posar especial consciència en això perquè sovint mai haurem vist a aquesta gent i no podrem recolzar-nos en senyals visuals o gestuals.

  5. '''Un entorn d'aprenentatge ha de ser flexible i adaptable, asi pot respondre rápidamentea les necessitats dels seus participants '''.

    Combinant els elements anteriors, si com professor vols aprofitar allò que vas sabent dels teus estudiants, planificar oportunitats per a compartir idees, preguntar i expressar els seus coneixements , llavors necessites un entorn flexible tant en l'espai com en el temps. Si descobreixes que has de llençar per la broda la teva planificació perquè descobreixes que els teus estudiants saben bastant menys del que esperaves al dissenyar el curs, deuries forma senzilla poder reajustar la teva planificació i afegir noves activitats de suport (per a tot el curs o solament un grup). De la mateixa manera algunes grans idees per a una simulació o quelcom semblant, poden aparèixer durant un debat, hauries de poder afegir aquestes experencies al curs més endavant. Els teus estudiants poden estar dispersats en diferents zones horàries, o viuen en la mateixa zona horària però tenen distints horaris, aixi que hauries de poder oferir activitats asíncrones en les quals la gent pugui treballar en grup sense coincidir en el temps.
Jason Cole de la *Open University UK recentment es va referir a això com les “5 lleis de Martin(!*Jah!) però realment són referents: conceptes guia que trobo personalment útils i als quals em refereixo quan he de prendre una decisió en qualsevol situació educacional. En particular les trobo utils per a construir '''comunitats d'estudiants'''/ "Comunitats d'aprenentatge".

Suposo que probablement trobaràs molt d'això familiar, fins i tot si uses termes distints per referir-t'hi. En cas contrari doncs hi ha molta documentació i recerca sobre construccionisme social, constructivismo que pots trobar a [http://dougiamas.com/writing/ les meves publicacions més formals] (algunes d'aquestes obres están en procés de traducció, Ludo ).

3 comentarios:

aPoLiOn (P. Casado) dijo...

Martin Dougiamas = Dante (Clerks)

Joan dijo...

No solament m'agrada Moodle com a programa, sinó que m'agrada la idea sobre la que està construït: l'aprenentatge es basa en el diàleg, en l'acció, en fer coses i parlar-ne.

Tant de bo sabés adaptar-me millor a les necessitats dels meus estudiants, fugís de l'ensenyament clàssic (o classicorro) i me'n sortís millor amb activitats creatives!

N'he d'aprendre molt encara, sobretot de gent com en Martin. És un crac.

Ludo (Marc Alier) dijo...

I un "pajaru"