Ara publico a Mossegalapoma.cat

Ep!
A partir d'ara escriuré les meves entrades de blog en català a Mossegalapoma.cat, i continuaré escrivint en castella a Orangoodling.

martes, junio 26, 2007

TIC, desenvolupament sostenible i educació...

El problema del Desenvolupament Sostenible i la transformació social que s’intenta explicar amb el concepte de Societat de la Informació i el Coneixement, plantegen un nou escenari on la educació és clau per adreçar els nous reptes, però els models educatius vigents requereixen una revisió. Els coneixements que necessita un individu per desenvolupar-se en la societat estan vinculats en part al desenvolupament tecnològic. El model de coneixement basat en l’acumulació de sabers enciclopèdics per a tota la vida està esdevenint obsolet.

Un segon repte del sistema educatiu en l’actualitat és saber tractar l’educació com a eina i objectiu del desenvolupament sostenible. L’Informe a la UNESCO : “Education the endless frontier”, conegut com Informe Delors, proposa una educació atenta a les dimensions: mental, creativa, social i espiritual. L'’informe Delors ha sintetitzat així les necessitats de l’educació per el tercer mil•leni:

  • aprendre a conèixer
  • aprendre a fer
  • aprendre a viure plegats
  • aprendre a ser.

Dins aquest marc ens trobem que la introducció de les TIC a l’educació es un procés que no es pot aturar. Per imperatiu normatiu i legislatiu arreu, els nous models educatius han d’incloure les TIC com a vehicle de transmissió i creació de coneixement, com a eina de comunicació i d’expressió. Però, acceptar una nova tecnologia és com fer un pacte amb el diable: reps quelcom a canvi però perds una part de tu mateix i el pitjor de tot es que no recordes de què era; així doncs la introducció de les TIC en el sistema s’ha de fer conscientment de què s’està guanyant i de a que s’està renunciant.

Segur que hi ha elements dels que ens volem desprendre i altres que volem conservar, i segur que no tots estem d’acord sobre què cau a cada categoria.

No tots els usos tecnològics son adequats i en educació cal tenir en compte que el canal de transmissió forma part del missatge. La forma en que s’utilitza la tecnologia, sobretot en contextos educatius, també transmet valors i actituds. Entre els objectius de recerca plantejats a la meva recerca i desenvolupament s’hi conta identificar quines formes d’aplicar la tecnologia vibren en sintonia amb el models educatius compatibles amb la educació pel desenvoluapment sostenible. I quins comporten actituds culturals en línia amb les actituds que han generat el problema del DS.

Ludo out